Direct een incasso starten:   085 301 85 79
Ik wil direct betalen
Ik wil direct betalen

Nu een incasso starten:   085 301 85 79

Blog van Deurwaarderskantoor Holland
Betaalgedrag consumenten verandert tijdens Coronacrisis
13 april 2021

Betaalgedrag consumenten verandert tijdens Coronacrisis

Aan het begin van de coronacrisis vroegen Nederlandse middenstanders om contactloos te betalen indien mogelijk. Contant geld wilde ze liever niet ontvangen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Tegelijkertijd werden de limieten voor contactloos betalen verhoogd door de banken.

Het contactloos afrekenen met een betaalpas of mobiele telefoon was afgelopen jaren al in trek bij veel consumenten. De coronacrisis zorgde voor een nog snellere groei aan contactloze betalingen, blijkt uit een onderzoek van De Nederlandse Bank. Vlak na de aanvang van de pandemie in april 2020 was het aandeel contante betalingen slechts 13%, terwijl dit aan het begin van 2020 nog 31% was. De verandering in betaalgedrag was het sterkste bij ouderen en in branches waar consumenten nog vaak contant betaalden – zoals recreatie en cultuur en straatverkopen.

Contactloos betalen heeft de voorkeur
Met name contactloos betalen met de pinpas valt steeds vaker in de smaak bij de 65-plusser. Traditioneel pinnen nam aanzienlijk af. Momenteel wordt 21% van de kassabetalingen contant afgerekend.

Blijvend effect verwacht
Een deel van de verandering in betaalgedrag is nog steeds zichtbaar. Er is een grotere voorkeur gekomen tijdens de pandemie voor contactloos betalen. De verwachting is dat deze verandering in betaalgedrag blijvend zal zijn in de toekomst.

Pin It on Pinterest

Share This